Mina rabatter idag

I nuläget ser rabatterna i trädgården ut som följer.
På framsidan finns och planeras:
  • (förhoppningsvis) Skogsförgätmigej. Den delen av rabatten blev skadad när stuprännan svämmade över i somras vid ett ordentligt skyfall. Så jag hoppas att det finns frön kvar där som kommer bli blommor till sommaren, annars sätter jag nya frön i sommar.
  • Silverekar. Ska rensas bort, eftersom de inte klarat denna vintern och därför vissnat. Har ändå haft dem sedan 2014, tror jag, så dem har klarat sig bra ändå! Därför odlar jag nya och ska ta väck dem gamla.
  • (förhoppningsvis) Enkel Trädgårdsdahlia. Om dem klarat vintern.
  • Planeras: Nya Silverekar och Vintergröna "Vinca Minor", som syns nedan.
Dem här sex plantorna ska snart ner i rabatten.
 
Idag ser framsidan ut såhär:
...så, ja, det behöver förnyas lite.

Bredvid ytterdörren, alltså längre bort i den övre bilden, ser det ut såhär just nu. Där hoppas jag verkligen att mina Skogsförgätmigej ska komma upp, men kanske blir att så nya frön ändå.
 
På husets gavel är rabatten uppdelad i fyra olika "etapper" eller delar: pumprabatten (under värmepumpen), slänten, liljerabatten och spaljérabatten.

I den första delen, Pumprabatten, finns och planeras:
  • Löjtnantshjärta. Planterades sensommaren förra året och har kommit upp jättefint redan nu.
Löjtnantshjärtana lär bli fina i år! Förra året var dem ganska taniga när jag köpte dem, men i år verkar dem ta sig och bli täta och fina. Blir spännande att se!
  • Idagsläget finns också Balkansippa-lökar längst fram i rabatten, men förra året blommade bara två lökar och därför funderar jag på att ta bort den. Lökarna är dock små och svåra att hitta, så eventuellt får dem ligga kvar ändå.
  • Planeras: Plantera ut Broklewisia. Ska sätta något mer där också, men har inte bestämt mig för vad. Har Aubrietia och Trädgårdstrift att välja på, det är de enda jag inte bestämt vart jag ska ha dem än. Men får väl se vilka av fröerna som tar sig först också.
Broklewisia.
 
I den andra delen, Slänten, finns och planeras:
  • Idag finns bara en perenn där, Allium.
  • Planeras: Borstnejlika, Cikoria, Japansk Viva och Kantlobelia.
Slänten ser ut såhär i år. Allium-lökarna är påväg upp och verkar ha förökat sig lite sedan förra året, det kommer upp 2-4 stycken på varje plats. Spännande!
 
I den tredje delen, Liljerabatten, finns och planeras:
  • Idag finns: Lilja (gul) och Lavendel.
  • Planeras: Tusensköna och något mer, antingen Aubrietia eller Trädgårdstrift. Eventuellt Borstnejlika, om det kanske passar att ha där.
I fjärde delen, Spaljérabatten, finns och planeras:
  • Idag finns bara Lavendel där.
  • Planeras: Purpurvinda och Luktärt längst bak, så att dem kan klättra på spaljén. I mittendelen av den rabatten ska jag sätta Röd Rudbeckia (Solhatt).
Här är Spaljérabatten i förgrunden och nästa lilla etapp (avgränsat av kantbanden) är Liljérabatten.

I väntan på utplantering. Längst upp till höger är Tusenskönor.
 
Ser så fram emot att få hålla på mer och mer i trädgården nu när värmen är på väg och våren är här!

/ Melanie








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: