Stoltheten när man för första gången bakat alldeles själv

Idag fick jag för mig att jag ville baka på eftermiddagen. När jag säger att "jag vill baka" brukar det oftast innebära att mamma också kommer bli tvungen att delta, vilket hon vet, och därför blir jag ofta stoppad innan jag hinner börja. Men idag bakade jag själv. Helt själv! Bortsett från att jag fick skjuts till affären av pappa och mamma hjälpte mig att ta ner morteln som stod ovanpå ett köksskåp, så klarade jag mig helt själv i köket! Jag gjorde allt själv - från hitta runt i affären till att riva mandelmassa och doppa biskvierna i smält choklad. Och att hitta i affären är ett äventyr i sig självt, när det känns som att den ständigt är under ombyggnad och man inte hinner hitta saker innan de ska flytta runt på allt igen...
 
Så, jag ville baka, var det ju. Jag ville inte baka det enklaste jag kunde hitta, nej. Jag gillar utmaningar. Dock är jag inte någon mästare på att baka, utan är mer för att laga mat eftersom man kan experimentera mer med matlagning. När man lagar mat kan man slänga i lite vad som helst, vilket man inte riktigt kan göra på samma sätt när man bakar. Men idag valde jag i alla fall att baka kaffe- och chokladbiskvier! Biskvier är något jag aldrig bakat förut, men ätit och sett andra baka på TV (bland andra Roy Fares = kak- & tårtguden himself). Men jag har velat baka det! Biskvier är sjukt gott, tycker jag. Egentligen tycker jag inte så mycket om mandelmassa, men i biskvier så märks det knappast och tillsammans med fyllning och chokladen utanpå så blir det perfekt!


Här kommer receptet, som du också kan hitta på Köket.se om du klickar här:
Du behöver
Botten
  • 150 g mandelmassa
  • 0,5 äggvita
Fyllning
  • 100 g smör, rumsvarmt
  • 1,5 dl florsocker
  • 1 äggula
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk kakao
  • 2 tsk kaffepulver
Choklad
  • 200 g mörk choklad

Färdiga mandelbottnar!

Smörkräm in the making...

Gör så här
  1. Rör riven mandelmassa och äggvita smidigt.
  2. Klicka ut smeten till små runda kakor.
  3. Grädda mitt i ugnen i ca 8 min. Låt sedan svalna helt.
  4. Rör smör med florsocker, ägg, vaniljsocker, kakao och kaffepulver till en jämn kräm.
  5. Bred chokladkrämen lite toppigt på undersidan av bottnarna och ställ kallt en stund (gärna i frysen så stelnar chokladen fortare vid dopp).
  6. Smält chokladen över vattenbad.
  7. Doppa kakorna hastigt så krämen täcks helt. Ställ kallt tills servering.
 
Chokladsmältning pågår...
 
Vad lärde jag mig av det här - eller rättare sagt vad kan jag göra bättre nästa gång?
Till nästa gång:
Använd mindre kaffe - 1tsk borde bli bra
Tjockare mandelbottnar - eventuellt en sprits till att spritsa ut bottnarna
Läs receptet nogrannare - idag hade jag i en HEL äggvita, när receptet sa 0.5 äggvita = jag är helt enkelt inte van att läsa recept och baka. Det resulterade i att jag fick ha i det jag lämnat kvar av mandelmassan (=ca 50gr) också. Men gott blev det ju såklart ändå!
Kände mig lite extra konstnärligt idag ;) Så, eftersom det blev (ganska mycket) choklad över, fick det bli (kanske inte så fina) hjärtan. Och Digby undrade varför det är så orättvist att hundar inte får äta choklad - biskvierna såg ju så himla goda ut!
 
Jag är så otroligt stolt, då jag som sagt var aldrig bakat helt själv. Och så enkelt det var, blev faktiskt förvånad över hur enkelt det är att baka biskvier! Kommer definitivt göra det igen och helt klart frysa in dem också, som jag läst att man kan göra. För att vara allra första gången så är jag väldigt nöjd. Det kunde smakat värre... :P

/ Melanie








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: