Fortsatt "Nosework"-träning & en nybörjare!

Ikväll fortsatte jag "Nosework"-träningen med Digby. Har svårt att hitta sätt att utveckla det på just nu, men försöker ta svårare ställen att gömma behållaren på. Idag testade jag till exempel att lägga den i en sko i hallen, vilket han hittade direkt. Testade också att lägga behållaren högre upp och på lite mer gömda ställen än normalt och han klarade alla utmaningar väldigt bra. Han är rolig att jobba med, min Digby. Han har mycket att ge och med en svans i ständig rörelse kan man inte gör annat än att le! Den där arbetsglädjen går inte att ta miste på <3
Det har dessutom bara gått lite mer än en vecka sedan vi började träna med Eukalyptus-hydrolat, efter att en längre tid ha tränat med Nypon-te-påse. Att han förstått doften så fort är jag lite förvånad över, eftersom det tog lång tid med Nypon-teét.
 
Idag påbörjade jag också träningen med Zita. Hon är alltid rolig att träna med, eftersom hon är ganska lättlärd och relativt lugn men ändå med en stor arbetsvilja. Zita älskar att jobba, att få tänka och få vara med och göra något helt själv med mig. Så det förvånar mig inte att hon ganska snabbt förstod att hon skulle dutta med nosen på behållaren. Hennes andra reaktion var dock att försöka ta behållaren i munnen, troligtvis för att hon ville gå iväg med den. Haha, hon är bra söt hon <3.. Är inte säker på att hon riktigt förstår att det är just doften hon ska gå på, men det kommer nog det med. Det tog tid för Digby också att förstå det och han är ändå snabbtänkt i många situationer. Testade att sätta behållaren en bit bort och sedan säga sök till Zita, men då verkade hon tro att hon skulle leta efter godis. Kanske får ge den här typen av sök ett annat namn, eller så kommer hon förstå det såsmåningom.
 
Godnatt, nu blir det sängen :)
/ Melanie








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: