Supernäsan

Mr. Supernose <3

Idag tränade jag med den här supernäsan igen.
Och WOW vad han forsätter att imponera gång på gång! Det finns inget som den här killen inte klarar. Han är så taggad när han väl får leta efter behållaren med Eukalyptus, att han knappt kan vänta på ett varsågod längre utan bara springer in i rummet och börjar leta direkt. Idag tränade vi dessutom i ett "nytt" rum, i alla fall ur söksynvinkel. Vi har aldrig tränat i vardagsrummet med sök innan och idag när vi gjorde det så funkade det utan problem för min supernäsa Digby. Det är så otroligt kul att se när han använder sin nos riktigt ordentligt; hur han vädrar efter dofter, hur han söker högt, mittemellan och lågt. Ja, och för att inte tala om ögonblicket då han faktiskt lokaliserar vart doften gömmer sig - det ögonblicket är nästintill magiskt! Det är så kul att se hur han vädrar, vädrar och vädrar, för att sedan säga "här, här, här!!" med blicken och till slut nosa på behållaren, eller så nära behållaren han kan komma, för att sedan vända blicken till mig och sedan sätta sig. Allt det där händer relativt fort och det har gått fortare och fortare från ögonblicket han kollar på mig tills han sätter sig, ju mer vi har tränat på det. Nu sätter han sig nästan före han kollar på mig, vilket är precis vad jag vill ha fram.

Nu blir det snart att träna med lådor (vilket blir SIA-glass lådor i vårt fall) med doften i! Testade det för några dagar sedan på honom, men det gick inte så bra då. Så blir att vänta med det ett litet tag till, men ska ändå försöka smått lägga in lådor med doften i. Det har tagit tid med att få honom att verkligen markera på en specifik doft, speciellt när vi tränade med nypon-te, så jag vet att om man bara ger honom tid så kommer det till slut. Ibland krävs det att man lägger något "på hyllan" en lång tid och vissa gånger räcker en dag eller två eller kanske tre för att han sedan ska förstå något direkt.

/ Melanie








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: