Uppdatering: De senaste veckorna

Nu har jag åsidosatt bloggen i några veckor igen. För att orken inte har funnits där, helt enkelt. Har försökt fokusera på hundarna, familjen och skolan. Så en liten uppdatering kanske är på sin plats då! Om jag kan komma ihåg vad som hänt, haha...
Zorro myser på Kajsa. Kan inte bli mysigare än så! Kajsa är världens snällaste kompis. Tur dem är bästisar :)

Om man ska börja med det jag kommer ihåg, så är det utgången av Zorros och Digbys allergiprover. Zorros resultat blev att han är allergisk mot några olika sorters förrådskvalster och något dammkvalster. Digby är allergisk mot ungefär samma saker, men han är också allergisk mot katt - tydligen! Lite roligt och spännande, eftersom vi inte äger någon katt för att pappa är allergisk. Hm... Vad jag kan minnas så har Digby träffat katter max 3 gånger i sitt liv, första gången när han var ungefär 3 månader gammal. Ja, det var en lite "rolig" surprise i det samtalet med veterinären! Jag bestämde mig i alla fall för att inte ta med katt i allergivaccineringen, eftersom han i nuläget inte bor med någon katt och därför är det onödigt att vaccinera honom mot det. Jag vet i dagsläget inte om jag kommer ha katt eller inte tillsammans med Digby, men det blir ju i alla fall inte så länge jag bor hemma. Nu är i alla fall tillverkandet av allergisprutorna i full gång! Om jag räknat rätt så kommer dem i slutet av april, så sen blir det sprutor för våra killar <3 Och hoppas på att det funkar för dem, så att dem slipper alla problem som följer med allergin. Det hade varit ganska skönt att slippa alla veterinärbesök med i alla fall två av hundarna.
Vi fortsatte lite med baden några gånger till och de röda prickarna försvann med hjälp av bad och kortison. Nu blir det bad någon gång i veckan, både för Digby och Zorro.

Idag, den 30:e mars, tar Digby sin sista kortisontablett. Ja, för den här gången i alla fall. Han fick dem för sin klåda i huden och nu är han nere på en halv tablett varannan dag i sex dagar, så den sista blir ikväll. Skönt. Pälsen börjar växa ut där jag rakade honom också, så nu ser han snart ut som sig själv igen ;)

Zita fick börja ta lite Norocarp förra veckan igen för sin rygg (L7S1-syndromet). Hon har haft lite känningar i ryggen igen, men är ändå pigg och glad. Lite slö på promenader ibland, men ändå energisk och drar mer än gärna på i kopplet. Men det kommer ju och går, så vid behov så får hon smärtstillande.

Och till råga på allt så är jag också sjuk, haha ;) Sådär lagom till påsklovet också - självklart! Inte ska man får njuta av en ledig vecka, inte :P Lite förkylning, rinnande näsa, ont i halsen och som grädden på moset lite bihåleinflammation också. Kul! Men börjar bli bättre nu, vilket känns skönt.

I övrigt så har Digby och jag gjort flera rundor runt Sperlingsholm på cykel under de senaste veckorna. Det har dock blivit lidande de senaste dagarna, eftersom jag varit sjuk och inte riktigt orkat. Men vi kommer igång snart igen, kan jag lova!
Sperlingsholm.


Och så har mamma och jag börjat så lite fröer. Förra året sådde vi tre olika sorters tomater (två körsbärs och en sort av vanliga tomater, sen sådde vi även en bifftomatssort som tyvärr aldrig grodde) och en sorts gurka. I år blir det inte lika mycket, utan "bara" två olika sorters körsbärstomater och gurka. Om allting gror så får vi två gurkplantor, fem gula körsbärstomatsplantor och sex röda körsbärstomatplantor. Sen har jag även satt igång med lite blomfröer. Än så länge är det bara Luktärter, där jag plockade fröer från plantorna jag hade förra året, (av sorten "Black Knight") och Kantlobelia (av sorten "Snowball") som jag har sått, men har beställt andra fröer som är på väg.
Hela fönsterbrädan full! Luktärter i förgrunden.

Gurkfröerna har börjat ta sig!


En bild från en av alla mysiga promenader som Digby och jag gjort de senaste veckorna. Ja, såklart har retrievern en leksak i munnen ;) (Skulle varit en tennisboll, tycker nog herr Tollare själv...)

I slutet på förra veckan köpte jag för första gången någonsin tjurmuskel. Och i lördags morse fick Digby smaka. Såklart var det mumsigt - nom-nom-nom ;)

Och så avslutar vi med ett riktigt gulligt Facebook-inlägg som jag skrev den 19 mars:
Min bästaste vän på hela jorden <3
 
Kan avsluta inlägget helt med att säga att jag beställt en ny kamera, som förhoppningsvis kommer idag eller i alla fall denna veckan! Blir spännande, verkar vara en riktig "räjser-kamera" :D
/ Melanie








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: