Gårdagen

Igår var en ganska mysig dag. Inte så varmt, men inte heller för kallt och med lite regn på eftermiddagen/kvällen. På morgonen gick mamma och jag till Travbanekliniken för att väga Zorro och så fick Kajsa följa med som sällskap. Förra fredagen, vilket jag helt glömt bort att skriva, så fick vi åka akut till Slöinge för att Zorro dels fått diarré - som han även hade i början på förra veckan, men det gick över - och under förmiddagen kräktes tre gånger. Diarrén var dessutom blodig på torsdagkvällen. På torsdagseftermiddagen så var vi och vägde Zorro på Travbanekliniken, lite halvt stressade var vi eftersom de stänger 16:30 och vi cyklad dit strax efter 16... Då berättade vi också för en av djurskötarna att han var dålig i magen, men hon tyckte att vi skulle avvakta. Sedan blev hans diarré blodig på kvällen och så spydde han på fredagsmorgonen, vilket gjorde att det blev mer akut. På djursjukhuset fick vi träffa veterinären som har hand om Zorros utredning och hans behandling ändrades lite. Han reagerade troligen på kortisondosen, även fast den kanske inte var jättehög (styrkan är 2.5mg och han fick 1.5tbl per dag), men då hans mage är ganska känslig och det var det enda tillägget som vi gjort i hans kost så lutade det ju mot det. Vetten sänkte hans kortisondost till 0.75tbl och skrev också ut Flagyl, vilket vi är bekanta med sedan innan då Kajsa åt det innan hon fick ett bra foder som håller magen i schack. Jag hade redan innan vi gick till veterinären beställt hem Svenska Djurapotekets Mage-Tarm kostillskott (psylliumfrön) för att jag läste att det kan vara ett bra tillskott för hans mage och tarmar, så när jag föreslog det för vetten så tyckte hon att vi kunde ge det. Vi hade också börjat ge Zorro Pro-Kolin som vi skulle fortsätta ge. Det blev mycket på en gång där - en massa olika saker att hålla reda på och vissa saker ska ges två gånger om dagen, vissa bara en gång. Men just nu är det i alla fall på väg neråt med alla mediciner - Pro-Kolin har vi slutat helt med för några dagar sedan och de andra kommer försvinna så småningom under den kommande veckan. Det enda som kommer vara kvar är Mage-Tarm, psylliumfröna.
 
Hursomhelst, igår var vi nere vid Travbanan och vägde honom på kliniken. Han ligger ungefär på samma vikt, 7.8kg var det igår och det är ungefär däromkring hans vikt ligger just nu. Det är bra att han inte går ner mer, men konstigt att han inte går upp med tanke på att han äter ganska fet mat och dessutom fått ökad matmängd. Han äter nästan mer än Digby nu och dessutom mycket fetare mat än vad Digby äter - och Dig är ju en stor hund. Zorro får sin mat fem gånger om dagen nu, i små 0.5dl-portioner varje gång med ungefär 2-3 timmars mellanrum. Igår så hade vi sån tur - eller vad man ska säga - att veterinären vi går hos till och med var på kliniken och var ledig just då. Egentligen hade mamma telefontid med henne idag, men då fick vi prata med henne igår direkt istället vilket kändes bra. Zorro väger fortfarande kring 7.8kg (och Kajsa vägde 7.6kg vilket är normalt för henne) och han är fortfarande ganska mager. Han är i alla fall bra i magen just nu, men efter tidigare erfarenhet av Flagyl så vet vi att det kan ändras när man slutar med den. Om han skulle bli dålig igen efter det, så ska vi höra av oss till veterinären igen. Mamma frågade om det fanns fler prover vi kunde göra och även om biopsi, för att vi diskuterat det mycket jag och mamma. Biopsi tyckte vetten inte att vi borde göra, för att han är en äldre hund. Det är skönt att ha hennes åsikt på det, eftersom jag själv tänkt både ja och nej när det gäller biopsi. Men det fanns ett blodprov kvar som vi kan göra. Vet dock inte om eller när vi ska göra det isåfall, men blir nog inte innan veterinären ska ringa nästa gång i alla fall. Vetten kommer kringa den 27:e och om Zorros mage och så håller sig okej tills dess, så blir det förhoppningsvis inget vet-besök innan dess för honom!
 
Digby och jag gick en mysig promenad på eftermiddagen igår, när solen var som mysigast. Hans promenader numera består mestadels av väldigt mycket nosande, lite kontakt och en liten del balansövningar. Nosen får jobba mycket i alla fall, bland alla goda dofter som han hittar i gräset. Han är dock - som tur är - ingen hund som ska stanna och lukta på precis alla dofter, utan han tycker mest det är mysigt att trava på i gräset och om han hittar något väldigt intressant så stannar han upp för att undersöka det. Och jag låter honom för det mesta bestämma tempot nu, han får nosa nästan så mycket han vill - jag har nästan inga restriktioner på det längre. Om det nu är lugnande för honom att nosa, så får han göra det! Och han blir nog lite lugnare av det. Första delen av promenaden brukar nämligen bestå av nosande, för att han ska lugna ner sig lite och det verkar funka när man tänker så. Han blir nog lite lugnare och mer närvarande mot slutet av promenaden, när han fått nosa, klick&godis när han tar kontakt med mig och balansera på diverse stenar osv. som vi hittar på vägen. Då är han ganska nöjd sen!
Blir mycket av det här nu - nosa, nosa, nosa... ;)
Damn, Digby, that balance!
 
De tre små fick sig en runda på eftermiddagen också. Dock inte lika soligt som Digbys och min promenad, men lika mysigt för det!
 
Även idag, fredag, bestod av lite promenerande. Digby taggade lite på hundar, för att vi kom i princip direkt på en hund då den kom bakom ett huskrön och därför kunde vi inte unvika den. Fick dock lite kontakt med honom, trots att hunden hamnade bakom oss och fortsatte gå bakom en bit. Han fick självklart klick&godis då, för han skvallrade om att det var en hund bakom oss genom att titta på den och sedan på mig.

Idag var jag också och shoppade lite blommor på Blomsterlandet! Blev inte alls som jag tänkt egentligen, för jag visste nog inte riktigt vad jag letade efter mer än att det skulle vara perenner (fleråriga växter) och gärna vita, gula eller vinröda/mörkröda blommor. Så efter mycket velande och med mycket hjälp från mamma så blev det tre olika sorters blommor, som jag är väldigt nöjd med! Blev ganska mycket dyrare än tänkt, men blommorna var sjukt fina och kommer förhoppningsvis att hålla i många år, eftersom dem är frosttåliga. Dem står ute i rabatten nu, tillsammans med mina "hemodlade" blommor, och alla väntar på att få komma ner i jorden. Bilder kommer självklart när det sker ;)
 
/ Melanie








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: