En uppdatering om lite allt möjligt

Det har varit och är mycket just nu. Jag är inne på sista veckan innan skolan är slut - skolavslutning imorgon, herregud vad tiden går fort! Och med hundarna är det en del att "stå i", om man kan säga så. Digby får sina sprutor som planerat - jag mäter upp hur mycket han ska få, håller Digby och så ger pappa sprutan. Det går snabbt och smidigt, eftersom Digby är så snäll när man sticker honom. Inga problem på den fronten, vilket är skönt! Dock är han för tillfället röd i ögonen och verkar tycka att det kliar, men jag vet ju också att det kan vara en biverkning på vaccinet - ja, man sprutar ju trots allt in det dem är allergiska mot. Han fick en ny dos i eftermiddags, så förhoppningsvis blir det inte värre nu och lägger sig tills nästa spruta på tisdag 31:a maj. Utredningen på Zorro fortsätter också, även om det går lite sakta framåt. Kommer nog skriva ett inlägg om det imorgon, när vi fått mer svar från veterinären på det senaste provet vi gjorde igår. Hoppas att vi får någon klarhet i varför han mår såhär snart, det är jobbigt att se honom tyna bort...
Zorro igår i Slöinge, med kanyl i benet igen. Stackars Gosegubben <3

Sedan Digby blev sjukskriven för en vecka sedan så har han mest fått ta det lugnt. Vi gör lugna saker, mestadels inomhus. Imorse fick han Zylkène för första gången, som mamma strödde ovanpå maten. Kanske inte så populär smak hos Herr Räv, men han vänjer sig säkert - annars får vi hitta nått annat knep för att få i honom pulvret. Jag märker inga direkta effekter än, men eftersom det kan ta ungefär en vecka för vissa hundar innan man märker nån effekt så förväntar jag mig inga mirakel direkt. Förhoppningsvis kommer hans stress gå ner lite med hjälp av Zylkéne och fortsatta lugna aktiviteter, inne som ute. Leka med godisfilt med hans mat i, tugga ben, träna handtarget osv. Ja, och självklart mycket vila också! Hans bur har fått mörkläggning också, i form av svart fleecefilt som jag försökt få fast på buren på lite olika sätt. Köpte en mysig dyna till hans bur också, men den var dock för stor för buren... Så, den fick hamna i mitt rum och så fick han sin "militärdyna" där tills jag hittar en annan bra dyna som passar!
 
Ben - nomnomnom!
 
Denna veckan har jag pysslat för att ge min Räv mer att jobba med. Jag har gjort en matta! Eller, snarare klippte jag sönder två stora fleecefiltar och knöt dem i en dörrmatta med stora hål. Jag tänkte "ja, men hur svårt kan det här vara? Let do it!" - men det är jobbigare än vad det ser ut. Jag utgick bara från bilder jag hittade (finns att se här), så jag hade inte mycket att gå efter. Men jag gjorde det, minsann! Och mattan är kul, det tycker alla hundarna här hemma. Den är som en ryamatta fast ändå inte, för den har längre "trådar" - eller, ja, tygbitar - men godiset gömmer sig ganska väl bland fleecetyget!
Från början var det bara fleecefiltar och dörrmatta...
Färdigt resultat!
Testkörning av matta!
Mattan måste godkännas av alla, såklart ;) Har tyvärr ingen bild på Zita när hon kör mattan, men hon klarar den också galant och hälsar att hon självklart godkänner den också :P
 
Idag gick vi en liten sväng runt kvarteret, jag, Digby och Zita. Vovvarna fick nosa lite i sin egen takt, hitta lite roliga dofter och så. Det gillades starkt av mina två fyrbeningar! Mot slutet av vår lilla sakta lunk så hittade jag ett par stenar, där jag tänkte att Digby kunde få öva sin balans lite. Det tyckte han var sjukt kul, eftersom han älskar utmaningar. Zita fick öva på att bara sitta kvar och kommandot "stanna", eftersom hon verkligen inte kan stanna :P Dem var jätteduktiga båda två - Digby kunde stå helt still med alla sina fyra långa Retriever-ben på en ganska liten sten och jag var smått imponerad! Han var nog ganska trött när vi kom in, eftersom han dels fått nosa väldigt mycket och sedan också fått öva lite på sin balans. Balansövningar på stenar osv är något jag verkligen kommer fortsätta med, eftersom han tycker om det och behöver det.
 

På måndag blir det till Slöinge igen, men inget akut nu i alla fall utan mer planerat - fast inte enklare för det... Digby ska röntgas i armbågar, höfter och knäleder. För några år sedan, kommer inte ihåg exakt när, halkade han på en isfläck under vintern och efter det hade han ont i ena knäet/höften en lång period. Nu har det dock gått över, men ibland verkar han besvärad när man tar i höfterna. Och eftersom han faktiskt blir sex år bara några veckor och jag tycker det kan vara bra att veta hur hans höfter ser ut och då är det lika bra att röntga allting när man ändå är igång. Sen vill jag ju veta om man kan träna honom som vanligt också, när vi en dag kanske kan börja cykla och så igen. Kan bara hoppas att det inte är något allvarligt med hans leder, att veterinären säger att det ser fint ut och så.

Ja, nu börjar det bli dags att sova. Så, vi hörs nog imorgon ;)

/ Melanie








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: